متنی

دو طریق عمده در سیر و سلوک الی الله

فرمایشات عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه

⬅️ برای سیر و سلوک
دو طریق عمده وجود دارد:
راه « ریاضت » و راه « محبت »

🔘 « راه ریاضت »

▫️افرادی که از
طریق ریاضت و مجاهده
که در واقع راه تزکیه ی نفس است
به سیر و سلوک مشغول می شوند
نوعا با اذکار و اوراد و اربعین های
پی در پی و عبادت های طاقت فرسا
و تحمل فشار مبارزه و مخالفت با نفس
می کوشند با محو نمودن رذایل نفسانی
خود را به صفات حق و اولیایش
متخلق نمایند

امّا از آنجا که انسان خود را دوست دارد
و به تبع آن هر آنچه را که متعلق
به اوست نیز دوست دارد
نفس به سادگی تسلیم
اراده ی عقل نگشته
با آن درگیر خواهد شد
و برداشتن هر قدمی
به خصوص برای نفوس قوی
– چنانچه مخالف طبع و نفس
باشد که معمولا نیز چنین است –
مستلزم مبارزه و مجاهده هایی
بس عظیم خواهد بود.

علاوه بر آن با محو هر یک از صفات رذیله
که توأم با هزاران نوع جان کندن است
گرفتار رذیله ی دیگری می گردد
بخل را از خود دور می کند
دچار ریا می شود، از ریا می گریزد
اسیر عجب می گردد، و همین طور…

و تا وقتی که نور توحید بر قلب او نتابد
این مشکلات ادامه خواهد داشت
زیرا ریشه کن شدن رذایل نفسانی
جز با اشراق نور توحید میسور نیست

از طرفی بسیار طبیعی و بدیهی است
که انسان طالب جان دادن و تحمل
فشارهای کشنده ی دائمی نخواهد بود

بر همین اساس است که کمتر کسی
را می یابید که از ملک الموت که
ملک مقرب خداست خوشش آمده
او را دوست داشته باشد
چرا که او جان می گیرد
و نفس از جان دادن متنفر است

پذیرش و تحمل
ولایت مولا امیر المؤمنین علیه السلام
نیز به همین لحاظ برای بسیاری
از نفوس دشوار است

چون آن بزرگوار صلوات الله علیه
مربی نفوس اند
نفس جهول و سرکش را می گیرند
و به نفسی قدسی متحول می سازند

کسانی که در ظاهر تابع
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
بودند و تا آن حد اظهار دوستی می کردند
و «حبیبنا رسول الله» می گفتند
نسبت به امیر المؤمنین علیه السلام
که نفس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
است پایشان لنگ بود! چرا؟

چون انسان در آنجا باید
از طریق نفس عبور کند
و این ناگزیر توأم با تحمل
فشار و جان کندن خواهد بود

🔘 « راه محبت »

▫️امّا راه محبت
از جهتی آسان تر است
زیرا در این راه متعلق محبت
«خود» نیست و محبت به جای
دیگری تعلق پیدا می کند
لذا نفس درگیر نشده
بدون احساس کمترین فشار
و سختی از همه چیز می گذرد

محب هیچگاه
از خدمت کردن به
محبوب خسته نشده
تمام دستورات او را با کمال
میل و اشتیاق انجام خواهد داد و
با انعکاس صفات محبوب در محب
خواسته های او خواسته های این
خواهد گشت و چنانچه محبوب
از اولیای خدا باشد تمام رذایل
خود به خود محو میگردد

افرادی که در مقابل قدرت و زور
از کمترین سرمایه ی خود نمی گذرند
با اندکی محبت، همه ی دارایی خود
را به سادگی و باکمال نشاط و
شوق فدای محبوب می نمایند

نفوس قوی را محبت
است که بیچاره خواهد کرد

لذا می بینیم که در زمان
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
همه ی مسلمانها نسبت به حضرتش
اظهار دوستی می کنند
زیرا وجود شریفش ظهور
رحمت و محبت است

⬅️ إنَّ اللّٰهَ عَزَّ وَ جَلَّ
أَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلىٰ مَحَبَّتِهِ
فَقالَ :
« وَ إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ »
(سوره قلم آیه ۴)

💠 همانا خداوند عز و جل
پيغمبرش را به دوستى خود
پرورید و فرمود:
« و به راستى تو بر
خُلق و خوى بس بزرگى هستى»

📓 « سفینة الصادقین ص۱۳۶ »

─═<< °🍃🔘🍃° >>═─

🔘 « مجاهده »

⬅️ هر چند مجاهده
سخت و بی مشتری است
لکن هر مسلمانی موظف است
برای انجام تکالیف شرعی خود
مجاهده کرده، سختی آن را
متحمل گردد

زیرا مجاهده به معنای عام خود
اختصاصی به راه ریاضت ندارد

علاوه بر آن، راه ریاضت نیز چنانچه
به طور صحیح و بر اساس دستورات
شرع انجام گیرد سرانجام سالک
را به محبت خواهد رساند
« وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا »
▫️( سوره عنکبوت آیه ۶۹ )
و علامت صحت آن نیز همین خواهد بود

بنابراین چنانچه ریاضت به محبت
منتهی نگردد سالک باید بداند که
از مجاهده ی خود نتیجه ای نبرده
و یا منفعت آن ناقص بوده است

هر چند ممکن است کشف و کرامات
و تصرفاتی نیز همراه داشته باشد
لکن اینها دردی را دوا نمی کند

📓 « سفینة الصادقین ص۱۳۸ »

#فرمایشات_متنی ۵۷

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا