بلوهر و یوذاسف

قصه بلوهر و یوذاسف (صفحه ۳۳)

در ذکر تمثیلاتی که مشتمل است بر توضیح عیب های بسیار از دنیا

📚 نقل از کتاب عین الحیات
علامه مجلسی رحمت الله علیه

 

⬅️ یوذاسف گفت که:
کدام یک از اخلاق
پسندیده‌ تر و نایاب تر است؟
بلوهر گفت که:
تواضع و فروتنی
و نرمی سخن با برادران مؤمن

پرسید که:
کدام عبادت بهتر است؟
گفت که:
دل به یاد خدا
و محبت او داشتن

پرسید که:
کدام خصلت افضل است؟
گفت:
محبت صالحان

پرسید که:
کدام سخن بهتر است؟
گفت:
امر به معروف و نیکی ها
و نهی از منکر و بدی ها

پرسید که:
کدام دشمن است
که دفعش دشوارتر است؟
گفت:
گناهان

پرسید که:
کدام یک از فضیلت ها افضل است؟
گفت که:
راضی شدن به آنچه کافی باشد از روزی

پرسید که:
کدام یک از آداب بهتر است؟
گفت:
آدابی که از دین و شرع ظاهر شود

پرسید که:
کیست که جفاکارتر است؟
گفت:
پادشاه ظالم
و دلی که در آن رحم نباشد

پرسید که:
چه چیز است که به نهایت نمی‌ رسد؟
گفت که:
چشم صاحب حرص
که هرگز از دنیا سیر نمی‌ شود

پرسید که:
کدام است چیزی که
عاقبتش از همه چیز بدتر است؟
گفت:
متابعت رضای مردم نمودن
در چیزی که موجب غضب الهی است

پرسید که:
کدام چیز است که زودتر
از حالی به حالی می‌گردد
و ثبات نمی‌دارد؟
گفت:
دل پادشاهانی که
کارهای ایشان برای دنیا باشد

پرسید که:
کدام یک از گناهان رسواتر است؟
گفت:
پیمان الهی را شکستن
و با خدا مکر کردن

پرسید که:
چه چیز است که
زودتر منقطع می‌گردد؟
گفت:
محبت عاشق

پرسید که:
کدام چیز خائن‌ تر است؟
گفت:
زبان دروغگو

پرسید که:
چه چیز است که
بیشتر پنهان می‌باشد؟
گفت:
بدی ریا کننده‌ای که
مردم را به ظاهر خود فریب دهد

پرسید که:
چه چیز شبیه‌ تر است به احوال دنیا؟
گفت:
خواب های پریشان

پرسید که:
کدام یک از مردم پسندیده‌ تر است؟
گفت:
آن کس که گمانش به
پروردگار خود نیکوتر باشد
و ترک محرمات الهی بیشتر نماید
و غفلتش از یاد خدا و یاد مرگ
و کوتاهی عمر کمتر باشد

پرسید که:
چه چیز در دنیا بیشتر
موجب روشنی چشم
و خوشحالی می‌ گردد؟
گفت:
فرزند صاحب ادب
و زن سازگار موافقی که
یاور باشد بر تحصیل آخرت

پرسید که:
کدام درد است که
علاجش مشکل تر است در دنیا؟
گفت:
فرزند بد و زن بد
که خلاصی از این دو بلا حاصل نمی‌ شود

پرسید که:
در کدام آسایش راحت بیشتر است؟
گفت:
راضی بودن آدمی
به بهره خود در دنیا
و در تحت حمایت و
فرمان پادشاهان صالح بودن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا